پارچه های نسوز پرکاربرد


پارچه های نسوز پرکاربرد از جمله محصولات ضد حریق و مقاومی هستند که به واسطه برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد و متنوع در اکثر زمینه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بدیهی است، هریک از انواع این پارچه ها دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستند که موجب گردیده در موارد گوناگون، کاربردهای مختلفی داشته باشند. از همین رو در ادامه این مطلب به بررسی انواع پارچه های نسوز که موارد استفاده بیشتری را به خود اختصاص داده اند، پرداخته و آنها را از نقطه نظرهای گوناگون مانند تحمل دمایی، مقاومت فیزیکی و حتی تفاوت هایی که از لحاظ اقتصادی با هم دارند مورد ارزیابی قرار بدهیم.

پارچه نسوز سیلیکا

یکی از انواع پارچه های نسوز پرکاربرد که دارای مقاومتی فوق العاده ای در برابر حرارت می باشد، پارچه سیلیکا است. این پارچه به صورت لحظه ای دارای توان حرارتی ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد و در برابر حرارت مداوم دارای مقاومتی در حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. بنابراین پارچه سیلیکا جزء محصولات دیرگذاری به شمار می رود که در حفظ دما، عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. از همین حیث در صنایع مهمی مانند هوافضا و تولید راکت و موشک و همچنین ساخت انواع تجهیزات آتش نشانی کاربرد وسیعی دارد. علاوه بر آن، پارچه سیلیکا در تجهیزات تصفیه و با هدف جمع آوری گرد و غبار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه نسوز سیلیکونی

پارچه سیلیکونی نیز یکی دیگر از پارچه های نسوز پرکاربرد است که علی رغم ضخامت پایین و نیم میلیمتری خود، از تحمل ۳۵۰ درجه ای در برابر حرارت برخوردار می باشد. این محصول دارای مشخصات متنوعی است که مهم ترین آنها انعطاف فوق العاده، پایداری شیمیایی، مقاومت در برابر آب و رطوبت و مواردی از این قبیل است که آن را مناسب انواع کاربردهای صنعتی و تولیدی ساخته است.

پارچه نسوز برزنتی 

از جمله پارچه های شناخته شده و مقاوم در برابر حریق، پارچه برزنت است. ساختار این پارچه از الیاف فایبرگلاس تشکیل شده که تنش های حرارتی تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل می کند. از طرفی استحکام و مقاومت مکانیکی این محصول موجب گردیده که یکی از پارچه های نسوز پرکاربرد قلمداد شود. این نوع پارچه نسوز در ضخامت های ۰٫۵ تا ۳ میلیمتر و به صورت فویلدار و بدون فویل به بازار عرضه می شود که هریک از آنها دارای کیفیت ها و قابلیت های متنوعی هستند. پارچه برزنت نسوز برای درز گیری دریچه و داکت های کوره و مشعل، آستر سطوح داغ، عایق پشتیبان در کوره ها، عایق صنایع ریخته گری و همچنین عایق جوشکاری و ساختمانی استفاده دارد.

پارچه نسوز فایبرگلاس

پارچه فایبرگلاس که بافته شده از الیاف فایبرگلاس است دارای توان تحملی بین ۴۲۰ تا ۵۶۰ درجه سانتیگراد در برابر حرارت می باشد. این پارچه نسوز نیز به دو صورت ساده و روکش دار تولید می شود که پارچه PTFE یا فایبر فلون یکی از انواع پارچه فایبر گلاس بوده که توسط روکشی از تفلون یا همان PTFE تقویت شده است. پارچه فایبرگلاس نیز که از پارچه های نسوز پرکاربرد است، کاملاً ضدآتش می باشد و در برابر اشعه های فرابنفش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

پارچه نسوز سرامیکی 

پارچه سرامیکی نیز از محصولات نسوز و بافته شده از الیاف سرامیک است که قابلیت تحمل حرارت تا دمای ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد را دارا بوده و در عرض ها و ضخامت های متنوعی، تولید و روانه بازار می شود. این پارچه های نسوز نیز امکان تقویت با سیم های فلزی برای افزایش مقاومت مکانیکی را دارا هستند و بر این اساس، می توان پارچه سرامیکی را در دو نوع ساده و سیم دار تقسیم کرد.

پارچه نسوز آزبستی

نوع دیگر پارچه های نسوز پرکاربرد از الیاف آزبست تهیه می گردند و از همین رو با عنوان پارچه نسوز آزبستی شناخته شده هستند. این پارچه های نسوز دارای کاربردهای گسترده و متنوعی در صنایع مختلف می باشند که عمده ترین علت آن برخورداری از مقاومت حرارتی بالا و قابل قبول است. به طوری که مقاومت حرارتی این پارچه در گریدهای مختلف تولیدی از ۲۶۰ تا ۶۵۰ درجه سانتیگراد متغیر می باشد. مثلا برای عایق کاری تاسیسات ساختمانی، کارخانه های صنعتی، عایق دیگ های بخار و همچنین تولید انواع تجهیزات نسوز مانند البسه و دستکش های صنعتی از پارچه نسوز سرامیکی استفاده می شود. تولید این محصول در عرض های متنوع و از ۳ تا ۱۰۰ سانتیمتر به صورت نواری است و ضخامت آن نیز از ۱، ۱/۵ ،۲ و ۳ میلیمتر متغیر می باشد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی