نوار نسوز آزبست فویلدار چیست؟


نوار نسوز آزبست فویلدار چیست؟

نوار نسوز آزبست همانگونه که از اسم آن مشخص است از الیاف آزبست تهیه شده است . الیاف آزبست جزو الیافی است که از زمان های بسیار قدیم به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته است . نوار نسوز آزبست فویلدار یکی از نوار هایی است که به دلیل انعطاف پذیری خوبی که دارد ، با وجود اینکه چسبدار نیست اما نحوه استفاده و نصب از آن بسیار راحت است .

به منظور افزایش استحکام نوار آزبست می توان آن را در دو نوع تهیه کرد : نوار آزبست فویلدار و بدون فویل . و نوار آزبست مستحکم شده با سیم فولادی . فویل استفاده شده در این نوار همان فویل آلومینیوم می باشد که از شمش آلومینیوم بر اثر فرایند نورد سرد و گرم نازک شده و به صورت ضخامت های کم در می آید تا برای انواع پوشش دهی ها مناسب گردد . در نوار آزبستی سیم دار نیز از اینکونل و یا فولاد ضد زنگ استفاده می شود که فولاد استفاده شده انواع مختلفی دارد مانند :
نوار آزبستی مسلح:

آزبست نام یک سری ترکیب معدنی است که از سیلیکات به همراه درصد های مختلفی از عناصر مختلف ساخته شده است که به طور طبیعی از طبیعت قابل استخراج است . بعضی از آلوتروپ ها – شکل های مختلف آزبست – شامل آموسیت ، کریستوتیل ، کروکیدولیت ، ترمولیت ، آتیینولیت و آنتوفیلیت می باشد . هر یک از این ترکیبات دارای نسبت های مختلفی از عناصر آلومینیوم ، منیزیم و سایر عناصر معدنی است که منجر به افزایش نقطه ذوب آن ها می شود .

الیاف موجود در این سنگ های معدنی بسیار ظریف و نازک هستند که با چسب و رزین های مختلف ترکیب شده و یک سری الیاف منسجم را ایجاد می کند . با ترکیب این الیاف با چسب و رزین احتمال پراکنده شدن الیاف ریز آزبست در هوا کاهش می یابد و در نتیجه مخاطرات مربوط به ورود آن به دستگاه تنفسی و بروز سرطان کاهش می یابد . با این وجود باید در هنگام برش و خراشیدن ماسک و تجهیزات ایمنی دیگر استفاده شود تا از پراکندگی های احتمالی الیاف ریز آزبست و ورود به ریه جلوگیری شود .
کاربرد نوار آزبستی مسلح:
نوار آزبست یکی دیگر از منسوجات نسوز است که استحکام حرارتی خوب آن باعث کاربرد گسترده آن در بسیاری از صنایع مخصوصا برای عایق بندی خطوط لوله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کارخانه ها و ساختمان ها شده است . از دیگر کاربردهای این نوار استفاده آن به عنوان درزگیر و عایق حرارتی بویلر ها و دیگ های بخار ، درزگیری کوره ها و قسمت های دیگر اشاره کرد .
ویژگی ها نوار آزبستی مسلح:

مهم ترین مشخصه نوار آزبست که باعث استفاده این نوار در صنایع برودتی شده است ، استحکام حرارتی آن است . مقاومت حرارتی این نوار تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد می باشد . به کار بردن یک لایه فویل بر روی سطح نوار آزبست باعث عدم تمرکز حرارت و انتقال تمام گرما به آزبست می شود . در واقع سطح براق آزبست این امکان را فراهم می کند که بیش از ۹۰ درصد حرارت تابیده شده به این نوار منعکس شود و دمای محیط عملیاتی آزبست بیشتر شود .

خود نوار آزبست دارای ضخامتی حدود ۲ تا ۳ میلیمتر است و ضخامت فویل آلومینیوم به کار رفته در آن نیز می تواند بین ۰.۶ میکرون تا ۳۰ میکرو متر باشد . در نتیجه برای محاسبات وزن مخصوص این نوار باید ضخامت هر یک به دقت مشخص شود اما به دلیل ضخامت بسیار ناچیز فویل آلومینیوم ، تاثیر زیادی بر روی وزن مخصوص آن ندارد .

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی